سازمان حج و زیارت استان آذربایجان شرقی

تاریخ: 21 اسفند 1392

تشكيل كارگروه شيوه اجرايي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي درحج وزيارت

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مهندس اوحدي رييس سازمان حج وزيارت، بيستم اسفندماه در جلسه مديران آموزش حج و زيارت استان‌ها گفت: شكي نيست در دنياي امروز يكي از دستاوردهايي كه موجبات پيشرفت و ترقي جوامع توسعه يافته را فراهم آورده مقوله آموزش است كه در آموزه‌هاي ديني نيز بر اهميت آن تأكيد شده است.

وي افزود: در آموزهاي ديني و احاديث پيامبر (ص) و ائمه (ع) يكي از موضوعات مورد تأكيد كه حتي به عنوان فريضه از آن ياد مي‌شود، مقوله آموزش است و شآن نزول بسياري از آيات و سور قرآني نيز تعليم و تعلّم در مسير هدايت، تعالي و دستيابي به كمال است.

رئيس سازمان حج و زيارت ضمن تأكيد بر لزوم آموزش تخصصي كه ثمره آن در ميدان عمل به نمايش گزارده مي‌شود، ادامه داد: يكي از مصاديق بارز دستيابي به توسعه پايدار در سازمان‌ها سرمايه‌گذاري در حوزه آموزش است و شالوده اصلي استحكام و يكپارچگي بدنه هر سازماني را آموزش بويژه آموزش‌هاي تخصصي تشكيل مي‌دهد.

بايستي مسأله نياز به آموزش در حج تبيين شود

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: ديد ما نسبت به هر مسأله‌اي مي‌تواند با دو نگاه حاكميتي و مردمي صورت گيرد. آفت نگاه حاكميتي اين است كه در حد شعار باقي مي‌ماند و دستخوش روزمرگي مي‌گردد اما نگاه مردمي است كه با تبيين درست و جامع مسأله، برنامه ريزي، سياست‌گذاري، چاره انديشي و دستيابي به هدف را در پي خواهد داشت.

مهندس اوحدي تأكيد كرد: در حوزه آموزش حج و زيارت نيز بايستي مسأله نياز به آموزش تبيين شود و با ديد كلان و به عنوان يك موضوع پژوهشي به آن نگاه شود و مشخص گردد بر اساس چه نيازهايي آموزش در مجموعه لازم است و بدانيم كه به چه سمتي در حركتيم و چه هدفي را دنبال مي‌كنيم و بر اساس هدف مورد نظر شاخص تعريف كرده و در فواصل زماني مشخص ارزيابي كنيم كه تا چه اندازه به هدف مورد نظر نزديك شده ايم.

تضاد ميان فضاي آموزشي و ميدان عمل از دغدغه‌هاي مهم ماست

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: يكي از دغدغه‌هاي ما در كشور تضاد ميان فضاي آموزشي و ميدان عمل است. برنامه و وظايف سازمان حج و زيارت مشخص است. اگر نتوانيم برنامه ريزي جامعي داشته باشيم اين پرسش مطرح مي‌شود كه سرمايه اي كه در اين ميان هزينه شده و نيرويي كه تربيت شده در كجا مورد استفاده و بهره برداري قرار مي‌گيرد.

اين مقام مسئول اظهار داشت: در كنار برنامه ريزي، آموزش بايد جاذبه داشته باشد. اگر نوع آموزش، رفتار و اخلاقي آن جاذبه نداشته باشد، ممكن است با مقاومت هايي روبرو شود و بايستي شرايطي ايجاد شود كه مخاطب شما براي آموزش احساس نياز كند و اگر دغدغه افراد و نياز آنان را نشناسيم، نميتوانيم پيوندهاي دروني و فصل مشتركي با آنان ايجاد نماييم.

وي بيان كرد: آموزش بايستي مبتني بر نيازهاي ميدان عمل باشد و از اين رو بالابودن سطح آگاهي برنامه ريزان آموزشي در حوزه فرآيندهايي اجرايي سازمان امري لازم و ضروري است.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: يكي از دغدغه‌هاي كشور موضوع اقتصاد آموزش و فرهنگ است و لازم است در اين حوزه نيز به خودكفايي برسيم.

مهندس اوحدي ابراز خرسندي كرد: با استدلال‌هاي مستندي كه براي وزير محترم و شوراي آموزشي وزارتخانه مطرح شده زمينه كسب مجوز ايجاد موسسه آموزش عالي مستقل كه علاوه بر رشته مديريت حج و زيارت بتواند در رشته‌هاي مانند زبان و ادبيات عرب و زبان انگليسي دانشجو پذيرد مهيا شده و بدين ترتيب اميد است از تك رشته اي بودن خارج شويم و در مسير توسعه نظام آموزشي سازمان گام برمي‌داريم.

تأكيد بر نيازسنجي برنامه‌هاي آموزشي كارگزاران حج و زيارت

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به سياست اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، عنوان كرد: بدين منظور كارگروهي در سازمان حج و زيارت تشكيل شده و شما عزيزان نيز به عنوان يك مقوله پژوهشي بايد به اين مسأله نگاه كنيد تا مصاديق اجراي اقتصاد مقاومتي در حوزه حج و زيارت شناسايي شده و زمينه تحقق آن در امور سازمان فراهم شود و به يك فرهنگ در سازمان تبديل گردد.

وي ادامه داد: يكي از مسائل مهم در سازمان موضوع اقتصاد حج و زيارت است كه لازم است در اين راستا ظرفيت‌ها و امكانات موجود در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري را مورد بررسي و مطالعه قرار دهيم.

مهندس اوحدي در پايان گفت: دانشگاه جامع علمي و كاربردي با هدف نگاه جامع و با رويكردي علمي و عملي تأسيس شده است و ما نيز در مؤسسه علمي كاربردي حج و زيارت مي‌توانيم با نگاه فراتر و عميق‌تري كه خواهيم داشت، پشتوانه عظيمي كه موتور محرك سازمان خواهد بود، فراهم آوريم.